Stad Oostende zet verschillende acties op om ouderen te stimuleren om meer te bewegen en om sociaal isolement en eenzaamheid tegen te gaan. Daarom kocht Stad Oostende twee fietstaxi’s aan. 

We zetten deze fietstaxi’s in om de mobiliteit van senioren ook voor korte afstanden te verzekeren,” weet Schepen Björn Anseeuw (N-VA), bevoegd voor mobiliteit. “Dit verhoogt de toegankelijkheid van onze ontmoetingscentra,” vult schepen van samenleven Maxim Donck (N-VA) aan.

Uit overleg met verschillende partners uit het middenveld blijkt dat het probleem van de mobiliteit bij minder mobiele senioren in Oostende zich voornamelijk manifesteert bij korte afstanden. Deelname aan sociale activiteiten en medische afspraken die voor de fysieke en emotionele gezondheid van ouderen belangrijk zijn, worden op die manier belemmerd. “Het openbaar vervoer is vaak niet aangepast aan de noden van de senioren, mindermobielencentrales hebben het moeilijk om kleine ritten te organiseren en taxi’s zijn voor die korte afstanden vaak te duur,” stelt Björn Anseeuw.

“Binnen de ontmoetingscentra wordt dit initiatief positief onthaald want vaak hebben onze bezoekers problemen om tot bij de ontmoetingscentra te komen. Dit is een niet mis te verstaan signaal,” zegt schepen Maxim Donck, “Met de aankoop van deze fietstaxi’s kunnen we dit knelpunt dus oplossen.”

Nu al wordt een fietstaxi ingezet in de Vuurtorenwijk. Senioren worden van én naar het ontmoetingscentrum De Ballon gebracht. “Zonder onze fietstaxi is het voor een twintigtal wijkbewoners zeer moeilijk of helemaal niet mogelijk om tot bij het ontmoetingscentrum te komen en net dat is een stimulans om een dergelijke investering te doen. Op die manier komen we tegemoet aan de noden van personen die minder mobiel zijn en er op eigen houtje niet meer toe geraken maar het toch erg belangrijk vinden om dagelijks naar hun OC af te zakken, bv. voor het nuttigen van hun warme maaltijd,” verduidelijkt schepen Maxim Donck. “Daarenboven is deelnemen aan activiteiten en sociaal contact van cruciaal belang om niet in een situatie van sociaal isolement te belanden. Verder kan de fietstaxi ook andere zorg- of vrijetijdsinitiatieven toegankelijker maken.”

“Bovendien is een fietstaxi een groen en flexibel vervoersmiddel dat perfect past binnen het streven naar een verkeersluwe binnenstad en het omvormen van Oostende tot dé fietsstad van Vlaanderen,” besluit schepen Anseeuw.

Heb jij onze app al?

Wil jij als eerste, al het nieuws uit Oostende, direct op je smartphone?

Installeer nu onze app!

Afbeeldingsresultaat voor nu ook in de app store

1 REACTIE

  1. Beperkte mensen, ouders en toeristen hebben taxis (autos) net bij het station nodig & ‘kiss & ride’ parkeer plaatsen net bij de ingang van de station – niet op de tweede verdieping achter de parking (niet 300 m van de ingang & loketten) !Schepen van mobiliteit met zijn schitteren initiativen (fietsen, steps & billenkarren in het Leopoldpark; verbanning van parkeer plaatsen in de stad door een verborgen tuin en fonteinen; etc.) verkeersbeperking voor toeristen, personen & ouders met beperking die met vervoer met auto in de stad, nabij het station & winkelstraaten aangewezen zijn; blokkeren van de Kapellenbrugg, etc… – hij jaagd de toeristen, ouders en bejaarden uit Oostende en draagd bijgevolg bij tot het langzaam maar zeker verdwijnen van de kleine, traditionele handelaars. Voor senioren en voetganger is het gevaarlijk op de Toorhoutsteenweg hun boodschappen te doen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.