Het stadsbestuur van Oostende heeft beslist om een nieuw autonoom gemeentebedrijf ‘Mobil-O’ op te richten. Op die manier willen burgemeester en schepenen een inhaalbeweging maken op vlak van mobiliteit. “Met Mobil-O willen we versneld zorgen voor vlotter verkeer en een verkeersveilige stad.”

Tijdens de laatste collegezitting beslisten de burgemeester en de schepenen van Oostende om een nieuw autonoom gemeentebedrijf ‘Mobil-O’ op te richten, zoals ook in het bestuursakkoord staat.  “Onze stad moet op vlak van mobiliteit echt een inhaalbeweging maken ten opzichte van heel wat andere steden. Met dit nieuw autonoom gemeentebedrijf maken we versneld werk van een totaalplan. Het einddoel is vlot verkeer in een verkeersveilig Oostende, waar elk vervoersmiddel zijn plaats heeft” zegt burgemeester Bart Tommelein.

Stadscentrum autoluw, nieuwe randparkings en meer mensen op de fiets

Mobiliteit is de komende jaren één van de speerpunten voor het Oostendse stadsbestuur. “Met Mobil-O zullen we investeren in nieuwe parkeerinfrastructuur. Want om het stadscentrum autoluw te maken, moeten we vlakbij dat centrum volwaardige alternatieven aanbieden aan de automobilist” aldus bevoegd schepen voor Mobiliteit, Björn Anseeuw. “Tegelijk hebben we ook de ambitie om van Oostende dé fietsstad van Vlaanderen maken.”

“Dat betekent dat we ook zorgen voor meer fietsinfrastructuur zoals veilige en comfortabele fietsstallingen. We willen de stad teruggeven aan de Oostendenaars, met een verhoogde leefbaarheid en aandacht voor verkeersveiligheid” voegt schepen Natacha Waldmann toe. “Eindelijk komt er een mobiliteitsplan waar zowel de verzuchtingen van de handelaars, de inwoners als de bezoekers stads-breed op elkaar afgesteld worden”, aldus schepen Bart Plasschaert.

‘Mobility as a Service’ als totaaloplossing


Het stadsbestuur streeft naar een totaaloplossing voor de mobiliteit van, naar en in Oostende. Vanuit Mobil-O zal gewerkt worden aan ‘Mobility as a Service’ (MaaS). “We willen een platform aanbieden bovenop de operatoren om verschillende vervoerswijzen gebundeld aan de klant aan te bieden. Daarmee kan iemand perfect een reisroute uitstippelen van punt A naar punt B, waarbij hij met de wagen naar Oostende komt, parkeert aan de rand van het stadscentrum, daar een elektrische bus neemt om vervolgens het laatste stukje van de route met de deelfiets of -step af te leggen. Het is de bedoeling dat men op dat ene platform niet alleen een route kan uitstippelen, maar meteen ook parking reserveren, een bus-ticket kopen en een deelfiets bestellen” legt Björn Anseeuw uit.

“Met het nieuw autonoom gemeentebedrijf Mobil-O zorgen we voor een verkeersveilige, goed bereikbare en leefbare stad” besluit het stadsbestuur.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.