Ondanks de drukkere maand juli kan men op de Luchthaven van Oostende terugblikken op niets dan tevreden passagiers.

Een vlotte check-in, beperkte wachttijden aan security- en paspoortcontrole,  snelle afhandeling van de bagages bij zowel vertrek als aankomst zijn één voor één aspecten die hebben bijgedragen tot het behalen van een hoge klantentevredenheid.  De compacte luchthaven heeft dat soort troeven in huis en de reizigers ervaren dit tijdens hun vertrek en aankomst op de luchthaven aan de kust.

In de maand juli waren er 61 520 passagiers.  Dit waren er bijna 3% méér t.o.v. 2018 ( = 59 827).  De positieve trend zet zich voort.

Er was slechts een beperkte toename van capaciteit van TUI fly.  Met het wegvallen van twee succesvolle bestemmingen, Nice en Barcelona, kan men stellen dat de vrijgekomen ‘capaciteit’ werd gehanteerd om het aantal stoelen verder te doen stijgen; waaronder Malaga (+41%), Palma de Mallorca (+33%) en Antalya (+30%).

Niet onbelangrijk om te vermelden is dat de nieuwe Russische luchtvaartmaatschappij Pobeda, dochtermaatschappij van Aeroflot, worstelt met zware capaciteitsproblemen in gans Europa door het wegvallen van de Boeing 737MAX. De succesvolle route, die op 7 maart werd gelanceerd, van en naar Moskou, werd omwille van die reden dan ook opgeschort tijdens de zomermaanden.

Het globaal aantal bewegingen is lichtjes gedaald in juli (-11,90%). Dit is te verklaren door een kleiner aandeel van lijn- en trainingsvluchten.  Het aantal zakenvluchten steeg afgelopen maand met 25% Dit cijfer ligt volledig in de lijn van de verwachtingen sinds de opening van de nieuwe business terminal.

Cargo daalde met iets meer dan 25% t.o.v. juli vorig jaar.  Dit heeft te maken met sterk verminderde import vanuit Egypte van fruit en gewassen van de bestaande cargomaatschappijen. Met de komst van de nieuwe cargo afhandelaar, het Italiaanse BCUBE, verwachten we een kentering in het laatste kwartaal van dit jaar.

De ‘on-time performance’ d.w.z. de stiptheid of punctualiteit waarop de vliegtuigen vertrekken haalde in juli een score van 96,6%. Dit is een sterk cijfer voor Europese luchthavens.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.