Luchthaven Oostende klokte de maand september af op 51 393 passagiers.  Een bescheiden groei van 1,6% t.o.v. diezelfde maand vorig jaar.  Toen noteerden we 50 583 reizigers.

Ondanks die lichte groei kunnen we toch besluiten dat de zomermaanden juli, augustus en september gezorgd hebben voor een nieuw record.  Voor de luchthaven aan zee was het de drukste zomer ooit.  We ontvingen maar liefst 180 785 passagiers versus 173 347 van datzelfde kwartaal vorig jaar (+ 4,29%).

In de eerste plaats was er opnieuw een lichte stijging van het aantal TUI fly passagiers. Daarnaast noteerden we tevens een nieuwe stijging van de chartervluchten en dit leidt bijgevolg tot een hoger aantal charterpassagiers. Tenslotte mogen we stellen dat de stijging van het aantal businessvluchten ook méér business passagiers met zich meebracht.  Deze drie factoren verklaren het groeicijfer.

Dankzij de nieuwe business terminal, die eerder dit jaar opende, wint het deel van ‘general aviation’ elke maand aan belang.  Het privébedrijf NSAC neemt de uitbating integraal op zich en draagt ten volle bij tot de verdere ontwikkelingen in dit alsmaar belangrijk wordend segment van de luchthavenactiviteiten. 

Over de periode januari – september was er 14,7% minder cargo volume op de luchthaven van Oostende tegenover vorig jaar. Deze trend valt volledig te rijmen met een vertraagde groei waarin de cargosector zich wereldwijd bevindt (-17%). Samen met Aviapartner en Bcube hopen we deze trend te kunnen keren in het vierde kwartaal.  Traditioneel gezien nemen de cargo operaties steeds toe in dat laatste kwartaal.  Immers, Q4 wordt steeds als ‘druk’ beschouwd.

Globaal genomen noteren we een groei in passagiersaantallen van 9,5% ten opzichte van 2018 (januari-september). Algemeen mogen we hiermee besluiten dat de luchthaven van Oostende duidelijk in de lift zit en dat ervaren alsmaar méér reizigers én zakenmensen. Goede bereikbaarheid, dichtbij huis, gemakkelijk en democratisch parkeren, korte wandelafstanden op en rond de luchthaven, snelle check-in en vlotte procedures zijn één voor één de troeven van kleinschalige, regionale luchthavens.

De luchthaven haalde voor september, één van de drukste maanden, opnieuw een uitmuntende score op vlak van ‘stipte vertrekken’ (96,9 %). Een cijfer waar menig luchthaven maar kan van dromen tot groot genoegen van onze vaste klanten.

Heb jij de app van Het Ostends Nieuws al geïnstalleerd?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.