Als we de maand maart van het jaar 2016 (terroristische aanslagen in Zaventem) buiten beschouwing laten, kunnen we stellen dat augustus 2019 dé drukste maand ooit is geweest voor de luchthaven van Oostende met 67 872 passagiers of 10,3% méér t.o.v. juli 2019.  In juli klokten we af op 61 520 passagiers.

Tijdens de twee zomermaanden verwelkomden we in totaal 129 392 passagiers op de Oostendse luchthaven. Een stijging van 5,4% t.o.v. diezelfde periode vorig jaar.

Diverse redenen verklaren de mooie groeicijfers in het passagiersaantal;

  • Globale toename van het aantal passagiers van de luchtvaartmaatschappij TUI fly
  • Meer chartervluchten en bijgevolg méér charterpassagiers.  We denken hier vooral aan de verplaatsingen van de ‘eerste klasse voetbalclubs’ tijdens de maand augustus
  • Stijging van het aantal businessvluchten en bijgevolg méér business passagiers
  • Het positieve effect van de omleidingen naar luchthaven Oostende vanuit Lesquin (Rijsel) te wijten aan werkzaamheden aldaar

Top 5 bestemmingen

Alicante, Malaga, Palma de Mallorca maken de top 3 van Spaanse zonnige bestemmingen. Het Tunesische Endifha/Djerba en het Turkse Antalya vervolledigen de top 5 ranking van populairste bestemmingen.

Cargo

Het cargovolume zit voorlopig nog onder het niveau van 2018.  We noteren -35%. De oorzaak is te wijten is aan het cargoseizoen dat deze zomer op een lager pitje staat qua im- en export van groenten en fruit door voldoende aanbod in eigen land.

Bewegingen

Algemeen kunnen we stellen dat sinds de opening van de nieuwe business terminal het aantal bewegingen in zakenvluchten blijft toenemen; +129% t.o.v. vorig jaar!  Bovendien zagen we een prominente stijging in het aantal bewegingen van chartervluchten (+131%).  Dat compenseert de daling van het aantal bewegingen in cargo.

De ‘on-time performance’ d.w.z. de stiptheid of punctualiteit waarop de vliegtuigen vertrekken, behaalde in augustus een uitmuntende score van 97,4%.  Dat is nog méér t.o.v. de 96,6% van vorige maand. 

Vlotheid in procedures blijven het zeer goed doen in Oostende zoals daar zijn het ter beschikking stellen van de eerste bagage op de bagageband; reeds na 15 minuten ligt de eerste bagage al op de band.

We mogen stellen dat de groei van het passagiers de komende maanden eerder een bescheiden groeiritme zal hanteren zoals de afgelopen maanden.

Het cargo transport blijft wereldwijd onder druk staan. We verwachten dat dit ook een impact zal hebben de volgende maanden.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.