Oostende wordt steeds diverser, in onze Stad hebben we ondertussen inwoners afkomstig uit 140 landen. Dat is verrijkend maar het kan soms ook een uitdaging zijn, zoals voor het onderwijs. Daarom investeert Stad Oostende de komende zes jaar fors in ‘DISCO’, een instrument van de Universiteit Gent dat moet helpen omgaan met diversiteit in al zijn facetten. “Zich goed voelen op school helpt niet alleen om jongeren op school te houden, het zorgt er ook voor dat ze zich thuis voelen en verankeren in onze Stad”, aldus schepen van Onderwijs, Natacha Waldmann.

De voorbije twee decennia kende Oostende, iets later dan andere centrumsteden, een instroom van nieuwkomers. Het heeft onze stad kleur gegeven, maar tegelijk ook een aantal uitdagingen.Schepen van Mens & Milieu Silke Beirens, bevoegd voor het diversiteitsbeleid van de Stad Oostende getuigt: “Als stad zijn wij een laboratorium van onze samenleving en we hebben dan ook een belangrijke rol te spelen op het vlak van diversiteit. Het samenleven in diversiteit vergt kennis, inzet en ook durf.  Daar moeten wij als bestuur op verschillende manieren op inzetten en al zeker in het onderwijs.”

Onderzoek van de Universiteit Gent toont aan dat een goed diversiteitsbeleid op school de leer- en ontwikkelingskansen van leerlingen verhoogt. Een pak schoolteams zijn echter nog zoekende, omdat ze ervaren dat het cultuurverschil tussen leraar en leerling soms bijzonder groot kan zijn. Soms merken leraren dat ze vanuit het eigen normen- en waardenkader sommige leerlingen moeilijk kunnen bereiken. Wederzijdse communicatie kan dan soms stroef lopen, met een verhoogd risico op problemen in het onderwijstraject voor leerlingen uit kansengroepen. Via een goede methodische ondersteuning kan die kloof echter voor een groot stuk overbrugd worden, met een betere beleving van de schoolloopbaan tot gevolg.

Stad investeert 150.000 euro over zes jaar

“Leerkrachten kunnen ondersteund worden in het omgaan met die groeiende diversiteit in de klaspraktijk. De DISCO-screeningstool (DIversiteitsSCreening Onderwijs) geeft een beeld van hoe leerkrachten staan tegenover de verschillende aspecten van diversiteit in het onderwijs en hoe bekwaam ze zich voelen om met deze diversiteit om te gaan. Vanuit deze nulmeting vertrekken we om begeleiding op maat te bieden aan scholen”, aldus Koen Mattheeuws van het Steunpunt Diversiteit en Leren van de Universiteit Gent.

“We starten vandaag met een infomoment voor alle scholen. De belangstelling hiervoor is erg groot. Na de infomomenten kunnen scholen intekenen op dit aanbod. Daarna zullen de eerste screenings starten in zes lagere scholen. Het is de bedoeling dat op termijn alle scholen (ook de secundaire scholen) gescreend worden en een soort gereedschapskist op maat meekrijgen in het omgaan met hun specifieke uitdagingen. De Stad slaat de handen in elkaar met het Steunpunt in de uitwerking van een intensief werkproces. We voorzien hiervoor 150.000 euro over zes jaar”, aldus schepen Waldmann.

Hoe tevreden ben jij over ons?

Geef een reactie