Stad Oostende wil het koloniaal verleden recht in de ogen kijken. Er zal onder andere een ‘tegenbeeld’ komen als statement bij het ruiterstandbeeld van Leopold II. Alles zal gebeuren in dialoog met de Congolese, Afrikaanse én Oostendse gemeenschap.

Oostende is nauw verbonden met Leopold II en de geschiedenis van het kolonialisme. De gruwel tijdens de koloniale periode en het leed dat dit heeft veroorzaakt, bleef te lang onderbelicht. Het Oostendse stadsbestuur wil daar verandering in brengen. Schepen van Mens en Milieu Silke Beirens, bevoegd voor het antidiscriminatiebeleid van de stad, kreeg de opdracht een concreet plan uit te werken. Oostende kiest voor een kritische kijk op haar koloniaal verleden. Het kolonialisme is een zwarte bladzijde in de Belgische geschiedenis, maar ook die van Stad Oostende. “We begrijpen de pijn die de koloniale periode vandaag nog altijd veroorzaakt aan sommigen en hebben het signaal dat de afgelopen weken door veel mensen gebracht werd, goed begrepen” aldus het stadsbestuur.

Tegenbeeld

Een eerste actiepunt is de wandaden van het kolonialisme zichtbaar te maken, uit respect voor wat Congo en zijn bevolking heeft moeten doormaken. Daarom komt er bij het ruiterstandbeeld van Leopold II aan de Drie Gapers een ‘tegenbeeld’. Dat nieuwe beeld moet een sterk statement worden. “Waar het beeld komt en hoe het eruit ziet, willen we niet zelf opleggen, maar zullen we samen beslissen met de Congolese en de Oostendse gemeenschap”, zegt burgemeester Bart Tommelein.

Het beeld weghalen is geen optie, want dat zou ook de geschiedenis van het kolonialisme doen vergeten. “Dat willen we net vermijden”, aldus schepen Silke Beirens. “Ook het beeld in een museum verstoppen willen we niet. De kritiek op het kolonialisme moet net zichtbaar zijn voor iedereen, in de publieke ruimte.”

Kritische kijk

Ten tweede moet ook het plakkaatje met duiding bij het beeld worden aangepast. De tekst werd in 2016 aangebracht, maar is te halfslachtig. “De tekst fluistert, terwijl het beeld schreeuwt. Er komt dus een kritische tekst, in verschillende talen, zodat iedereen de nodige duiding krijgt”, zegt schepen Beirens.

Ten slotte wil Stad Oostende ook volop inzetten op een doorgedreven dialoog met de Congolese en Afrikaanse gemeenschap in onze stad. De aangekondigde actiepunten zijn pas een eerste reeks beslissingen, er komen nog initiatieven aan. Startpunt wordt een dansperformance aan het standbeeld van Leopold II door een Congolees gezelschap op 30 juni, de 60-jarige verjaardag van de Congolese onafhankelijkheid.

Stad Oostende wil het koloniaal verleden recht in de ogen kijken en ermee in het reine komen. “Dialoog en draagvlak zijn daarbij voor ons de sleutelwoorden” besluit het stadsbestuur.

7 REACTIES

  1. Ze zullen het brons versmelten met Rock Strangers en een nieuwe beeld gieten van een “kabouter met penis”. Kabouters bestaan niet, dus kan er ook geen aanstoot aangenomen worden. Of wat dacht je van een beeld van Marck Coucke hand in hand met Bart Versluys, nu de Oosteroever zo’n wereldsucces is wat samenleving experiment betreft! Het wordt eens tijd dat we eens een standbeeld kunnen hebben om jaarlijks bloemen neer te kunnen leggen aan de voeten van onze weldoeners!

  2. Fucking schandalig , doa da beeld in een museum! Hebben ze de mona lisa vergeten door et i n een museum te steken .. how wi fucking tommelein .

  3. IK vind dat er veel te veel politieke emotionele drukte gemaakt wordt hier om trend. Al die politieke correctheid versmacht ons als volk gewoon. De actie van de “stoete Ostendenaere” door de hand af te hakken van het beeld, vond ik een best geslaagde “underground” actie. Dit feit werd toen omschreven als een daad van vandalisme in de reguliere pers. En nu, omdat “black lives” matter een ideale depolitiserende actie om de échte problemen te maskeren zo’n belangstelling krijgt in de sociale media, gaat men dat extra gaan uitdragen naar politieke correcte maatregelen. Trouwens is de “graffitti” ook niet gedomesticeerd tot brave gevelschildertjes met mooi “brave” diepzinnige betekenis. Come on people! Get a grip and start living again! Zo hadden een paar gasten tijdens “The Cristal Ship” een paar tags geklad op een strandcabine, onmiddellijk rapporteerde Focus dit als vandalisme. Terwijl ik persoonlijk het wel mooi vond, vooral door de vrijheid die het uitdrukte. Maar nee, wij houden liever van de bekrompenheid, het doodgemaakte spontane, want dat is lekker veilig! Outside society that’s where you find me!

Geef een reactie