Podcasts zijn brandend heet. Op 3, 4 en 5 december vindt in Kursaal Oostende daarom de eerste editie plaats van een podcastfestival der Lage Landen  een productie van De Standaard en de stad Oostende. De Vlaamse podcast krijgt dat weekend ook zijn eigen awards.

‘Video killed the radio star’, zongen The Buggles veertig jaar geleden. Het was ook lang de mantra in media en marketing: alles op video! Maar spits de oren: we staan aan het begin van een nieuw luistertijdperk. Streamingreuzen als Spotify en Amazon spenderen honderden miljoenen aan podcastbedrijven en audioberichten op WhatsApp en Voxer verdringen tekstberichten. In de VS werden vorig jaar voor het eerst meer audioboeken verkocht dan e-boeken, in België wordt intussen zelfs audioporno gemaakt. En na NRC Handelsblad in Nederland heeft sinds kort ook De Standaard een eigen podcastapp. In de woorden van The Buggles: ‘Audio killed the video star.’

Bijna één op de vijf Vlamingen luistert vandaag minstens één keer per maand naar een podcast. Het aanbod is groot, divers, en kwalitatief erg sterk. Van de parels van AudioCollectief SCHIK (BobEl Tarangu) over de exploten van Alex Agnew (Welcome to the AA) en Lieven Scheire (Nerdland) tot uiteraard de podcasts van De Standaard (Vandaag), De Tijd (De Tijd Vooruit) en De Morgen (Duidelijk).

Hoog tijd dus voor een podcastfestival der Lage Landen. De eerste editie van de driedaagse vindt plaats op 3, 4 en 5 december in Kursaal Oostende en zal worden gecureerd door zowel de journalisten van De Standaard als het team achter het festival. Ook de gaststad schaart zich achter het evenement. Met uiteenlopende titels als Oostende & Compagnie (Ronald Verhaegen), Het wonder is geschied! (Ben Van Alboom) en sinds kort ook Oostende Bonsoir (Guinevere Claeys) heeft Oostende als eerste Vlaamse stad recent flink in podcasts geïnvesteerd.

Het nieuwe festival wil gerenommeerde podcastmakers uit binnen- en buitenland naar Oostende halen voor talks, masterclasses en live-sessies. Het publiek? Podcastadepten en -maagden, maar uiteraard ook professionelen. Want we gaan ook de moeilijke vragen niet uit de weg: kun je ervan leven? Hoe kun je adverteren, hoe vaak, waar? Wat brengt het op? Dat alles en meer komt aan bod in workshops, met concrete cases aangeleverd door reclameregie Ads & Data en het podcast agency ‘Uitgesproken’. Het volledige programma van het festival wordt na de zomer bekendgemaakt.

Met de komst van het festival krijgt de Vlaamse podcast ook zijn eigen prijzen. Met uitzondering van ‘Is het Pfizer?’ moet ‘Kun je mij eens wat podcasttips geven?’ zowat de meest gestelde vraag zijn van het afgelopen jaar. Daarom zetten wij de strafste Vlaamse en buitenlandse producties in de kijker. De categorieën en de eerste genomineerden maken we in november bekend.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in