Stad Oostende, Toerisme Oostende vzw en het Economisch Huis investeren in de familievriendelijkheid van Mariakerke. Er staan heel wat activiteiten op het programma deze zomer en er wordt een traject ontwikkeld voor de toeristische ondernemers. Toerisme Oostende vzw zal ook voor het eerst fysiek aanwezig zijn met een pop-up infopunt op het Strandplein. Ook de Play4-reeks “De Redders” met Julie Vermeire strijkt neer in Mariakerke.

Zoektochten & informatiepunt

Op stap gaan in Mariakerke was nog nooit zo leuk! Er zijn deze zomer verschillende gratis zoektochten. Van Rikki, het konijntje uit de gelijknamige kinderboekenreeks, tot een mysterieus onderzoek in Cluedo-stijl: het Mariakerkemysterie. De nieuwe SBS-serie ‘De Redders’ wordt ook opgenomen in Mariakerke en daarrond werd een educatieve zoektocht uitgewerkt in samenwerking met de Oostendse strandredders.

Toerisme Oostende vzw zal de hele zomer een informatiekantoor hebben vlakbij het Strandplein, waar alle info over deze zoektochten en andere activiteiten in Mariakerke te verkrijgen is.

“In ons gloednieuw pop-up infopunt op het Strandplein kan iedereen een overzicht krijgen van alle activiteiten die deze zomer in Mariakerke op het programma staan. En dat zijn er heel wat! Spannende zoektochten voor de kinderen, gratis workshops strandbloemen maken, het prachtige kunstwerk van Rosa Barba… We willen van Mariakerke echt de meest familievriendelijke badplaats aan de kust maken.”, zegt burgemeester Bart Tommelein.

Een goedgevulde zomeragenda

Toerisme Oostende vzw en Horizon Educatief slaan de handen in elkaar en bieden de hele zomer lang verschillende originele en gratis activiteiten aan voor families. Zo kan je tijdens een vloedlijnwandeling meer ontdekken over de schelpen en andere schatten die aanspoelen op het strand. Elke woensdagochtend is er een gratis workshop strandbloemen maken in beachbar Marie-K. Leer je dit liever op eigen houtje? Haal dan in het toeristisch informatiepunt je gratis starterspakket op, met instructies om een strandbloem te leren maken.

Communicatie

Er zal ook extra ingezet worden om dit aanbod te communiceren in Oostende en erbuiten. In samenwerking met de #parentfriendly website Maison Slash werd er een Zee-krantje ontwikkeld om het specifieke aanbod in de kijker te zetten. Er komt ook een grote online campagne om gezinnen kennis te laten maken met de troeven van Mariakerke.
Traject voor ondernemers

Uiteraard is het ook belangrijk om de lokale handelaars te betrekken bij dit project. Daarom organiseren Toerisme Oostende vzw en Economisch Huis Oostende enkele inspiratiesessies om ondernemers enkele familievriendelijke tips te geven.

Elke ouder apprecieert immers een kindvriendelijke zaak waar men de kinderen en hun (groot)ouders op een prettige manier verwelkomt. Uit een bevraging blijkt immers dat een meerderheid van de ouders aangeeft rekening te houden met de mening van hun kind(eren) om voor een bepaalde handelszaak te kiezen.

“Ook wat het shoppinggebeuren betreft zetten de handelaars graag hun beste beentje voor om Mariakerke familievriendelijk te maken.” , aldus schepen Charlotte Verkeyn. “We willen van het shoppen een kindvriendelijke activiteit maken waar ouders het een pluspunt vinden hun kinderen te kunnen meenemen bij het winkel- en horecabezoek. Dat kan via een aantal kleine creatieve initiatieven. Als we de kinderen van nu een goed gevoel kunnen geven, is de kans groot dat we ze hier later als ouders met eigen kroost binnen x aantal jaren terugzien. Dat is een win-win.”

Het traject rond gezinsvriendelijkheid wordt ook stadsbreed uitgerold met in oktober een opvolgende sessie rond klant- en gezinsvriendelijkheid.

Ontdek alles over familievriendelijke Mariakerke op www.visitoostende.be/mariakerke.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in