Gisteren kondigde Tommelein aan dat hij de centrale keuken, de thuishulp en de poetshulp wil gaan uitbesteden omdat ze de stad te veel kosten en omdat ze niet horen bij de kerntaken van een stad. Deze beslissing heeft impact op bijna 120 mensen die werken voor deze diensten.

Volgens John Crombez in HLN.be zorgt de communicatie van de burgemeester voor heel wat onrust bij het personeel van die diensten. Vooral de mensen van het Sociaal Huis, gezinszorg en thuiszorg hebben problemen met de genomen beslissing.

De manier waarop de beslissing werd gecommuniceerd roept in elk geval vragen op, geen enkele van de diensten was op voorhand verwittigd van de beslissing van het stadsbestuur en omdat dan te moeten horen op een persconferentie. De communicatie kan op dat gebied veel beter in Oostende.

In een stad waar een heel hoge werkloosheidsgraad heerst zullen een aantal jobs aan de stad dus ingewisseld worden voor privé-jobs. Dit zou de kosten van de werking van die diensten moeten doen dalen. Welke oplossing er voor deze mensen gezocht wordt dat is nog niet duidelijk.

Hoogstwaarschijnlijk kan de meerderheid overstappen naar de nieuwe firma die het contract zal krijgen maar vraag is als de mensen die aan de stad werken dat wel willen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Black Friday

Al meer dan 2.400 Oostendenaars installeerden onze app, heb jij hem al?

Wil jij als eerste, al het nieuws uit Oostende, direct op je smartphone?

Installeer nu onze app!

Afbeeldingsresultaat voor nu ook in de app store
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image.png

2 REACTIES

  1. Nu ik kan me voorstellen dat de mensen die aan de stad werken niet gaan mee kunnen in de prive sector ,ik had een tijdje een poetsvrouw en in vier uur tijd deed ze enkel mijn badkamer ,of enkel mijn keuken ,de rest daar had ze geen tijd voor ,ik had zoiets nog nooit gezien ;toen ik jong was ging ik kuisen bij de slager en in vier uur tijd deed ik alles ,de winkel en de ramen en de keuken en de kelder als er bloedworst was gemaakt blah en de frigos etc in diezelfde tijd !

  2. Het bestuur gaat op zoek naar een gesprekspartner om bepaalde taken die het stadsbestuur nu opneemt verder te zetten. In de voorbije jaren gebeurde hetzelfde met de afvalophaling en het groenonderhoud (en dat was onder het vorige stadsbestuur met de SP.A). Nu gaat het om de centrale keuken en de aanvullende thuiszorg. Dat laatste is belangrijk. Het gaat vooral om de bijkomende activiteiten van de thuiszorg. De poetsdienst, klusjesdienst en de maaltijdbedeling bijvoorbeeld zijn zaken die ook in andere steden en gemeenten vaak niet door het lokaal bestuur worden gedaan. We behouden uiteraard wel de zorgcoaching, het meldpunt senioren in nood en de sociale dienst voor dagcentra en assistentiewoningen. Wij gaan dus enkel op zoek naar partners voor deelfuncties waarvan we inschatten dat er ook vanuit andere actoren mogelijk even kwalitatieve dienstverlening geboden kan worden.

    Voor de centrale keuken zullen we eveneens op een zorgzame manier de belangen van het personeel behartigen. In de meeste centrumsteden is er ook géén eigen keuken. Dat is echt geen kerntaak van een lokale overheid, dat is voor niets nodig. Als we willen investeren, en de stad beter maken, dan kunnen we niet alles laten voortbestaan zoals het was. Dit stelt ons in de mogelijkheid om armoede aan te pakken, te investeren in de buitenschoolse kinderopvang, de wijkantennes van het sociaal huis uit te bouwen, een dienst milieu op te zetten die naam waardig, het ouderenbeleid uit te bouwen… we leggen klemtonen, en daarvoor moeten helaas keuzes gemaakt worden. Maar dit is geen verhaal van mensen in de steek laten, integendeel.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.