De Centrale Campus in de Edith Cavellstraat is het eerste aanspreekpunt voor Oostendenaars met financiƫle of sociale problemen, of met (hulp)vragen rond welzijn. Tijdens de corona-crisis werd voornamelijk op afspraak in het stadhuis, of telefonisch gewerkt. Ondertussen zijn de nodige aanpassingen gebeurd zodat mensen opnieuw laagdrempelig terecht kunnen op de campus zelf. Sinds vorige week is het onthaal coronaproof en opnieuw volledig operationeel.

Naar aanleiding van de coronacrisis en de vele bijhorende maatregelen werden op 17 maart de deuren van de Centrale Campus in de Edith Cavellstraat gesloten. Het OCMW en alle welzijnsdiensten van Stad Oostende bleven uiteraard de hele periode telefonisch bereikbaar. Daarnaast werd ook ingezet op ‘stoepgesprekken’ zodat contact – op veilige afstand – met maatschappelijk werkers of andere hulpverleners mogelijk bleef.

Aangepaste dienstverlening

Het exitplan van Stad Oostende heeft als doel om zo veel mogelijk dienstverlening voor de burgers op een veilige manier opnieuw op te starten. In het kader van dit plan gingen de afgelopen weken al een aantal afspraken door in het Stadhuis. Na het uitbreiden van de dienstverlening op het Stadhuis is nu de Centrale Campus aan de beurt.

De heropstart loopt in fases: sinds dinsdag 9 juni zijn de deuren van de Centrale Campus opnieuw open voor onthaal, vanaf vandaag kan men hier ook terug voor gesprekken terecht. Voorlopig wordt er nog op afspraak gewerkt. Zo’n afspraak kan gemaakt worden via het gratis nummer 0800 1 8400. Dat is ook het nummer van de Sociale Noodlijn, waar alle Oostendenaars nog steeds terecht kunnen met hulpvragen. Er is een groep die al telefonisch geholpen kan worden, voor de overige vragen worden gesprekken ter plaatse gepland. Dankzij de heropstart van het onthaal krijgen ook mensen die naar de Centrale Campus komen zonder afspraak, ter plaatse een moment aangereikt om langs te komen voor een intakegesprek.

Veilige gespreksruimtes

Er zijn zes gespreksruimtes beschikbaar, voorzien met plexiglas om de veiligheid van zowel de bezoekers als onze medewerkers te garanderen. Samen met de zes gespreksruimtes zijn ook het energieloket, het welzijnsloket en de intake terug fysiek toegankelijk (ook op afspraak). Er zijn voldoende mogelijkheden om de handen te ontsmetten en er wordt regelmatig gepoetst tussendoor. Bezoekers wordt gevraagd om alleen en stipt op tijd te komen. In het gebouw zijn duidelijk aangeduide wandelroutes zodat iedereen voldoende afstand kan bewaren en er niet onnodig gekruist wordt. Een mondmasker is niet verplicht, maar wordt wel sterk aangeraden.

Meer info en bereikbaarheid

Meer info op www.oostende.be/coronavirus en www.oostende.be/eenloket of via
0800 1 8400 of rechtstreeks op 059 59 10 10. Oostendenaars die al een maatschappelijk werker kregen toegewezen, mogen uiteraard rechtstreeks contact opnemen met hun contactpersoon.

Beide nummers zijn bereikbaar op volgende momenten:

  • maandag tot woensdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur
  • donderdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 17.00 tot 19.00 uur 
  • vrijdag: van 9.00  tot 12.00  uur en van 13.00 tot 16.00 uur

De sociale noodlijn (via 0800 1 8400) is bovendien ook bereikbaar in het weekend, telkens van 9.00 tot 17.00 uur.

Geef een reactie