De laatste weken wordt in de regio van Oostende, Middelkerke en Bredene meer aangifte gedaan door fraude via Whatsapp. Dat begint met een plots WhatsAppberichtje van je dochter, zoon, familielid, vriend(in), bekende, … met de melding dat dit zijn/haar nieuwe nummer is, dat de andere kapot is, in herstelling is of een andere drogreden.

Daarna wordt gevraagd om geld over te schrijven omdat er dringend een rekening moet betaald worden en er een storing is bij het internetbankieren, een nieuwe provider … Slachtoffers willen in volle vertrouwen helpen en voeren de betalingen uit, meestal van een aanzienlijke som geld en stellen later vast dat ze bedot zijn.

Enkele tips:

  • Vertrouw nooit zomaar een ‘bekende’ met een ‘onbekend’ nummer. De fraudeurs gebruiken een profielfoto van jouw familielid/vriend(in) voor hun communicatie zodat ze je vertrouwen kunnen wekken
  • Als het om een dringende betaling uit te voeren is, wees dan al op je hoede
  • Bel naar het nummer waarmee het WhatsAppje gestuurd is. Hoor je enkel “ruis”, dan klopt er sowieso iets niet. Bel ook naar het nummer waarmee de persoon in kwestie reeds in je adresboek stond;
  • Betaal nooit vóór je de persoon effectief aan de lijn hebt gehad en je zeker bent dat het effectief die persoon is die je kent;
  • Zoek het ‘nieuwe nummer’ online op via een zoekmachine. Het nummer staat mogelijk al bekend als frauduleus;
  • Stel persoonlijke vragen waar een oplichter online niks over kan vinden (bv. hoe je huisdier heet, welke auto je hebt, …). Een oplichter weet hier immers geen antwoord op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in